مطالبهگری از نظام آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفهای تا مروری بر قوانین هوش مصنوعی در «پرسشگر»
خبرگزاری میزان - «پرسشگر» که هم اکنون فصل پنجم خود را به روی آنتن فرستاده، روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه با تهیهکنندگی مریم فیروزی در حوزه آموزشی و در حوزه کشاورزی به تهیهکنندگی حمید زعفرانی در روزهای سه شنبه از شبکه آموزش درحال پخش است.
مریم فیروزی تهیه کننده «پرسشگر» درباره موضوعات این و در گفت و گو با میزان برنامه گفت: این برنامه شنبهها به مسائل و موضوعات مربوط به «نظام آموزش و پرورش»، روزهای یکشنبه به «هوش مصنوعی» و آموزشهای مختص این شاخه گسترده از علوم کامپیوتر و دوشنبهها هم به مسائل آموزشهای فنی و حرفهای که بیشتر جنبه مهارتی دارند، با حضور کارشناسان، متخصصان و مسئولان هر حوزه میپردازد.
وی ادامه داد: از آن جایی که یک بخش از آموزشهای فنی و حرفهای مربوط به آموزش و پرورش و هنرستان هاست و بخش دیگری آن به هم آموزشهایی که در سازمان آموزشهای فنی و حرفهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه ریزی شده است، برمی گردد، این مسائل، هم مورد پیگیری «پرسشگر» است. ما همچنین به موضوعات مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر که نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را تربیت میکند به طور ویژه میپردازیم. با پژوهشگاهها و مراکزی که کارهای پژوهشی در ارتباط با آموزش و پرورش انجام میدهند و از متخصصان و اساتید و افرادی که در این مراکز دارای سمت و مسئولیتی بودند و یا هم اکنون در وزارتخانهها دارای سمت هستند، دعوت میکنیم تا دقیقتر و علمیتر درباره مسائل صحبت کنند.
فیروزی تاکید کرد: فضای برنامه یک فضای پرسشگری و مطالبه گرانه است. ما سعی داریم زبان مردم باشیم و دغدغههای آنها را مطرح کنیم. مثلا در آغاز سال تحصیلی مواردی همچون نامنویسی و شرایط پذیرش در برخی مدارس، هزینههای تحصیل، کمبود معلم، بازماندگان از تحصیل را پیگیری کردیم و اکنون که سال تحصیلی آغاز شده است به مباحث کیفیت آموزش، چالشها و راهکارهای این حوزه، با حضور مسئولان و کارشناسان میپردازیم. همچنین سعی کردهایم با تقویت ارتباطهای بین سازمانی و نهادی به موضوعات مطرح شده در «پرسشگر» پاسخ دهیم و هر جا که نیاز در خصوص وضع قوانین و نظارت قانونگذار است از اعضای کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس دعوت میکنیم تا بتوانیم راهکاری برای حل مساله ارائه دهیم. تمام تلاش عوامل و دست اندرکاران «پرسشگر» این است که از طریق رسانه که مهمترین ابزار برای پیگیری و مطالبهگری و شفافسازی مسائل است در کنار مردم باشیم و دغدغههای آنها را در حوزه آموزش برطرف کنیم.
فیروزی خاطرنشان کرد: در برخی موارد که ضعف قانونگذاری و کاستیهایی درباره قوانین وجود دارد و یا سازمانها و نهادها به وظایفشان به درستی عمل نمیکنند، در برنامه مطرح میشود تا با پاسخ مسئولان، شفافسازی شود.
وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برنامه «پرسشگر» آن را دنبال کرده، بحث «سربازان ماهر» است. ما در این برنامه به محض این که سازمان نظام وظیفه کشور، تسهیلات و امتیازاتی را برای «سرباز ماهر» اعلام کرد آن را اطلاعرسانی کردیم و با دعوت از کارشناسان و مسئولان به تبیین و توضیح آن و تاثیری که در ارتقا وضعیت اشتغال دارد، پرداختیم.
تهیه کننده این برنامه آموزشی اظهار داشت: شروع فصل پنجم «پرسشگر» مصادف بود با زمان ارائه برنامههای وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم جمهوری اسلامی به کمیسونهای تخصصی مجلس که هم زمان این برنامهها را بررسی و با دعوت از اعضای کمیسون ها، سعی کردیم نقطه نظراتی که مطرح میشود، اطلاعرسانی شود.
فیروزی در خصوص سوژههایی که در برنامه مطرح میشود، گفت: از آن جایی که در هر قسمت از شاخههای آموزشی کشور، یک سند تحولی وجود دارد، بخشی از موضوعات برنامه، روشن کردن وظایف نهادها، ارگانهای مختلف است که در سند ذکر شده است. یک سری از موضوعات را با توجه به اسناد بالادستی و سند تحول وزارت آموزش و پرورش طراحی و بر اساس آن مهمانها و کارشناسان را دعوت میکنیم. بخشی دیگر از خواستههای بینندگان هم از طریق ارتباط مخاطبان و پیامکهایی ارسال شده به برنامه و فضای مجازی مورد بررسی قرار میگیرد.
فیروزی خاطرنشان کرد: عناوین برنامه برگرفته از سئوالات مخاطبان است و از تنوع و حجم بالایی برخوردار است.
تهیه کننده برنامه «پرسشگر» همچنین درباره مشارکت و کمک به فرصتسازی برای تحصیل در مناطق کم برخوردارتر، تاکید کرد: از آنجایی که در قوانین بالادستی و سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور، بندهایی برای توسعه آموزش و پرورش در مناطق کم برخوردارتر و نقشه راه و نقطه آغاز این مسیر مشخص شده است، ما هم سعی کردیم با دعوت از مسئولان و کارشناسان، این موضوع مهم را مورد بحث و گفت و گو قرار دهیم و توجهها را به این امر معطوف کنیم و امیدواریم با همکاری اداره کل نوسازی مدارس آموزش و پرورش و خیرین مدسه ساز، درخصوص ساخت مدارس در مناطق کم برخوردارتر و تهیه مدارس برای دانش آموزان با نیازهای خاص (استنثایی)، با کمک رسانهای «پرسشگر» اقدامات مثبتی صورت گیرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تاثیرگذاری رسانه، حمایتهای مردم و همکاری و تعامل خوب اصناف و گروههای مختلف فعال در این حوزه، «پرسشگر» بتواند در حل کاستیهای حوزه آموزش و پرورش گام موثری بردارد.
فصل پنجم این برنامه که اکنون روی آنتن است در حدود ۱۰۰ قسمت ۵۵ دقیقهای پیش بینی شده است و تا آغاز سال تحصیلی سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/